Sponsorisopimukset ovat iso osa useita urheilulajeja. Lähes koko maailma pyörii jonkinlaisella markkinoinnilla, joten ei ole yllättävää, että markkinointi on isossa osassa myös urheilussa. Toisin kuin vaikkapa television komediasarjoissa ja elokuvissa, urheilussa markkinointia voi harjoittaa kätevästi taustalla niin, että kukaan ei häiriinny siitä eikä se vie pois huomiota varsinaiselta asialta.
Tässä artikkelissa käsittelemme hieman MMA:ssa ja judossa nähtäviä sponsorisopimuksia sekä listaamme muutamia maailman suurimman vapaaotteluorganisaation eli UFC:n lukuisista sponsorisopimuksista.
Sponsorisopimuksia sopivat urheiluun
Kuten jo yllä todettiin, urheilun taustalla markkinointi on kätevää, eikä se häiritse katselukokemusta. Yksi syy tähän on siinä, että urheilun seuraajat ovat tottuneet kaikenlaisiin mainoksiin jo vuosikausien ajan. Esimerkiksi jalkapallokentän sivut ovat täynnä värikkäitä mainoksia, joihin moni katsoja ei välttämättä kiinnitä juuri sen suurempaa huomiota. Vertailukohta vaikkapa Game of Thronesin kaltaisiin televisiosarjoihin on valtava, sillä fantasiamaailmaan mainokset eivät sovi. Tavallisissa televisio-ohjelmissa mainostaminen täytyy siis hoitaa mainoskatkoilla, kun taas kokonaiset urheilulähetykset pystyvät olemaan kuin yhtä keskeytymätöntä mainosta.
Erilaisia mainospaikkoja voi löytyä urheilussa monesta kohdasta. Suosittuja ovat muun muassa uusintojen ja hidastusten aikana ruudun sivulla näytettävät mainokset sekä jo mainitut kenttien ja kehän laidalla olevat mainokset. Samalla tavalla suosittu mainospaikka löytyy eri urheilijoiden vaatteista ja välineistä. Suuret miljardien arvoiset yritykset maksavat valtavia summia saadakseen nimensä tai logonsa parhaiten menestyneiden urheilijoiden ja joukkueiden paitoihin.
Mitä paremmin urheilija ja joukkue lajissaan pärjää, sitä arvokkaammaksi myytävä mainostila muuttuu. Jalkapallon puolelta esimerkiksi voi ottaa huippufutari Cristiano Ronaldon, joka löytyy suosionsa ja taitojensa vuoksi otteluiden aikana kuviin jatkuvasti. Ronaldon paidassa komeilevat mainostajat saavat näkyvyyttä niin silloin, kun Ronaldo tekee maaleja, kuin silloinkin, kun Ronaldo reagoi kentän tapahtumiin ja tilanteisiin. On siis sanomattakin selvää, että miehen paidan mainospaikat ovat erityisen kalliita ja haluttuja.
UFC:llä lukuisia sponsoreita
Useat judon ystävät seuraavat maailman johtavan vapaaotteluorganisaation UFC:n otteluita. UFC:n lähetyksissä nähdään jatkuvasti lukuisia sponsoreita, ja jo tänäkin vuonna niitä on ollut jo puolisen sataa kappaletta.
Seuraavaksi listaamme muutamia tunnettuja UFC:n sponsoreita, joista osa on ollut mukana jo vuosikausien ajan.
1. EA Sports
EA Sports on suositun pelivalmistaja Electronic Artsin omistama sivuhaara. EA Sports on vuosikymmeniä ollut tunnettu lukuisista urheilua käsittelevistä pelisarjoistaan. Se on valmistanut pelejä muun muassa amerikkalaisesta jalkapallosta (NFL), jalkapallosta (FIFA), jääkiekosta (NHL), koripallosta (NBA) sekä tietenkin MMA:sta (UFC).
EA Sports on toiminut UFC:n sponsorina jo vuodesta 2014. Sen tekemät UFC-pelit ovat varsin suosittuja lajin harrastajien ja seuraajien keskuudessa.
2. Monster Energy
Monster Energy -energiajuomat ovat tuttu näky niin yhdysvaltalaisissa kuin suomalaisissakin kaupoissa. Korkeasta kafeiinipitoisuudestaan tunnetut juomat ovat erityisesti nuorison suosiossa, joskin Suomessa energiajuomien ikäraja monissa paikoissa on 15 vuotta. UFC:n lisäksi Monster Energy sponsoroi myös useita muita lajeja, kuten erilaisia extreme-lajeja sekä moottoriurheilua.
UFC:n sponsorina Monster Energy on toiminut vuodesta 2015 lähtien. Firman logoja nähdään paitsi kehässä, myös taistelijoiden varusteissa.
3. Stake
Stake on yksi maailman tunnetuimmista rahapelibrändeistä. Kyseessä on vuonna 2017 Australiassa julkaistu erityisen suosittu pelisivusto, joka on noussut esiin eritoten kryptovaluutta-integraatiollaan. Sivuston verovapaatnettikasinot.net mukaan suomalaiset voivat kuitenkin saada verovapaita voittoja ainoastaan EU-lisensoiduilta kasinoilta. Euroopan unionin sisällä toimivat lisensoijat – eli Maltan peliviranomainen ja Viron vero- ja tullihallitus – eivät kuitenkaan toistaiseksi lisensoi lainkaan kryptokasinoita.
Stake on toiminut UFC:n sponsorina maaliskuusta 2021. Sen pääasiallinen yleisö löytyy tänä päivänä Latinalaisesta Amerikasta ja Aasiasta. Sivusto järjestää asiakkailleen toisinaan myös erilaisia UFC:stä ammentavia kampanjoita.
4. Crypto.com
Crypto.com on toinen UFC:n kryptovaluuttoihin liittyvistä partnereista. Kyseessä on yksi maailman suosituimmista kryptovaluuttaan keskittyvistä pörsseistä. Se perustettiin jo vuonna 2016, kun krypto oli vielä kaukana niistä huipuista, joihin se on noussut aivan viime vuosina ja kuukausina.
Crypto.comin kanssa UFC on tehnyt yhteistyötä vuoden 2021 heinäkuusta saakka. Pörssin logoja näkee lähetysten aikana erityisesti ottelijoiden asuissa.
5. Anheuser-Busch
Yhdysvalloissa päämajaansa pitävä Anheuser-Busch on kansainvälisesti tunnettu alkoholibrändi. Sen panimoilta ovat peräisin muun muassa sellaiset juomat kuin Bud Light, Michelob Ultra sekä Suomessakin varsin hyvin tunnettu Budweiser. Yritys kuuluu maailman suurimpien oluen tuottajien joukkoon.
Anheuser-Busch aloitti yhteistyönsä UFC:n kanssa vasta tänä vuonna. Pääasiassa yhteistyö pyörii Bud Light -brändin ympärillä. Kyseistä juomaa pääsee luonnollisestikin litkimään UFC:n tapahtumien katsomoissa.
Lopuksi
Urheilun ja sponsorisopimusten yhteys tuskin tulee koskaan katkeamaan. Katsojan näkökulmastakin voimme onneksi iloksemme todeta, että vähemmän häiritsevää mainontaa harvemmin tulee vastaan.
UFC-tapahtumienkin otteluita katsoo varsin mielellään, vaikka altistuisikin muutamalle harmittomalle olut- tai kryptovaluuttamainokselle!