Pohjoismaiden laajin maalauskokonaisuus sijaitsee Etelä-Savossa Yöveden rannalla Ristiinassa.
Suomen tunnetuimmat esihistorialliset kalliomaalaukset on maalattu Ristiinan Yöveden Astuvansalmen rannalla kohoavaan korkeaan kallioon. Maalaukset löysi arkeologi Pekka Sarvas vuonna 1968. Astuvansalmen kalliossa on pohjoismaiden laajin yhtenäinen maalauskenttä.
Astuvansalmen kalliomaalaukset sijaitsevat Suomen kalliomaalauksille tyypillisesti etelään avautuvassa kalliossa. Hieman sisäänpäin kääntyvän kallion pinta on jääkauden aikana hioutunut sileäksi. Ylhäälle kaartuva lippa on suojannut kalliota ja maalauksia sään vaikutukselta. Yhä vielä kallion alla säilyy kuivana kovankin sadekuuron yllättäessä.
Mikäli Astuvansalmelle saapuu järven puolelta kannattaa kiinnittää huomiota maalauskallion muotoon. Kalliosta on erotettavissa luonnon muovaama suurikokoinen kasvojen sivuprofiili. Se näkyy hyvin myös salmen vastarannalla olevalta Astuvan saarelta. Kun maalauksia tehtiin vedenpinta oli suunnilleen hahmon leuan korkeudella. Nykyisellään kallion laki on yli 30 metrin korkeudella vedenpinnasta.
Astuvansalmen kalliomaalaukset sijaitsevat Suomen kalliomaalauksille tyypillisesti etelään avautuvassa kalliossa. Hieman sisäänpäin kääntyvän kallion pinta on jääkauden aikana hioutunut sileäksi. Ylhäälle kaartuva lippa on suojannut kalliota ja maalauksia sään vaikutukselta. Yhä vielä kallion alla säilyy kuivana kovankin sadekuuron yllättäessä.
Mikäli Astuvansalmelle saapuu järven puolelta kannattaa kiinnittää huomiota maalauskallion muotoon. Kalliosta on erotettavissa luonnon muovaama suurikokoinen kasvojen sivuprofiili. Se näkyy hyvin myös salmen vastarannalla olevalta Astuvan saarelta. Kun maalauksia tehtiin vedenpinta oli suunnilleen hahmon leuan korkeudella. Nykyisellään kallion laki on yli 30 metrin korkeudella vedenpinnasta.
Astuvansalmen maalauskentän kuvioista huomio kiinnittyy ensimmäiseksi lukuisiin suurikokoisiin hirvenkuviin. Hirvet on maalattu ääriviivoin. Eläin on melko kulmikas, mutta selkeästi tunnistettavissa. Suurin osa hirvistä on sarvettomia ja useimmille on merkitty sydänpiste. Yhtä lukuunottamatta kaikki Astuvansalmen hirvet suuntaavat vasemmalle, kohti länttä. Astuvansalmen lukuisat ihmishahmot ovat melko tyyliteltyjä. Kahta samanlaista kalliosta ei kuitenkaan löydä. Kolme ihmistä on saanut päähänsä sarvet ja kaksi on rintojen perusteella tunnistettu naisiksi. Kolmas keskeinen kuvio Astuvansalmella on veneeksi tai sarviksi tulkittu kampamainen kuvio. Kuvion muoto vaihtelee kallion eri osissa. Suurten kuvioiden lomasta on hahmotettavissa lukuisia pienempiä kuvioita, jotka usein muistuttavat pieniä eläimiä. Joukossa on myös useita kämmenpainamia. Maalauskentän alimmat osat koostuvat levinneestä punaisesta väristä. Kallion voimakkain väri löytyy juuri näiltä alueilta.
Astuvansalmen maalaukset muodostavat kallionhalkeamien erottamia ryhmiä. Kuviot eivät ole irrallisia, vaan niillä on jokin suhde toisiinsa. Esimerkiksi hirven ja ihmisen muodostama pari toistuu useissa kohdissa.